Selectiecriteria

De jury hanteert volgende selectiecriteria om de projecten te evalueren:

Circulariteit / Duurzaamheid

  • Er werd een LCA-studie uitgevoerd (CO2, water, energie) – aantoonbaar via documentatie
  • Het design vergemakkelijkt het sorteren en recycleren (vorm, compatibele materialen)
  • De verpakking bevat gerecycleerd materiaal
  • De verpakking werd ontwikkeld om in een bestaande recyclagestroom te passen
  • De verpakking is herbruikbaar en vervangt een eenmalige verpakking (aantoonbaar)
  • De verpakking vermijdt productverspilling (doseerfunctie/volledig ledigen van verpakking…)
  • De verpakking helpt energie-/waterverbruik te verminderen tijdens het productieproces (‘groene’ energie, waterzuivering, nieuwe technologieën die minder energie gebruiken, vermindering van bedrijfsafval, …)

Innovatief karakter

  • Nieuwe verpakking met duidelijk vernieuwend karakter
  • Creatief gebruik van materialen die als geheel of door de-assemblage gemakkelijk te recycleren zijn
  • Creatief design dat bijdraagt tot het commercieel succes van het product
  • WOW-factor (een verpakking die kwalitatief of op gebied van design buitengewoon indrukwekkend is)
  • Gebruik van nieuwe materialen of productietechnologieën

Functionaliteit

  • Design dat door de gebruiker gewaardeerd wordt omwille van het gebruiksgemak (openen, hanteren, …)
  • Vernieuwend design/materiaal dat bijdraagt tot het beschermen van het product (tijdens transport, gebruik, …)
  • Vernieuwend design/materiaal dat bijdraagt tot het bewaren van het product (hygiëne, houdbaarheid, …)

Logistiek

  • Optimalisatie van de transportconfiguratie (meer product per pallet, slim gebruik van secundair en tertiair verpakkingsmateriaal, …)
  • Slimme verpakkingsoplossingen om mobiliteitsproblemen te verminderen

Communicatie

  • Duurzaamheid als bedrijfscultuur (charter, ….) – aantoonbaar via documentatie
  • Gebruiker krijgt extra informatie op de verpakking via duidelijke pictogrammen, tekst, via smartphone (QR code, NFC, …) Extra informatie kan zijn: wettelijke informatie, juist sorteren, life-style, games, ….
  • (Interactieve) Website met extra informatie over product, verpakking. Extra informatie kan zijn: wettelijke informatie, juist sorteren, life-style, games, ….
  • Totaal verpakkingsconcept (vorm, grafisch design, …) wordt gebruikt om consument te overtuigen van de kwaliteit(en) van het product.
  • Extra inspanningen om gemeenschap te helpen met sorteren, recycleren (organisatie van info momenten, zwerfvuilacties, …)